Téma: MHD a doprava

V skratke

Posilňovanie verejnej dopravy a skvalitňovanie služieb pre Bratislavčanov je našou prioritou. Stále hľadáme spôsoby ako motivovať ľudí, aby presadli z áut do MHD a nepodieľali sa tak na zápchach v meste. Koľajová doprava je kostrou dopravného systému Bratislavy a zároveň najlepším spôsobom, ako odľahčiť cestnú infraštruktúru. Električka či prímestský vlak totiž nezostane stáť v zápche. Tá je, bohužiaľ, dennodenným rituálom mnohých Bratislavčanov, ktorí cestujú do práce autom.

 Viac detailov

Som veľmi rád, že sa nám podarilo vrátiť po 55- tich rokoch električku do Petržalky, ktorá premáva cez „nový“ Starý most ako kedysi. Oficiálne bola prevádzka spustená 8. júla 2016. Nebolo to jednoduché. Museli sme naháňať termíny, ktoré môj predchodca vo funkcii odignoroval. Z „nového“ Starého mosta sa odvtedy môžu tešiť nielen chodci a cyklisti ale aj cestujúci.

Makáme na tom, aby sa najmä koľajová doprava stala pre Bratislavčanov atraktívna: máme 60 nových nízkopodlažných električiek, pripravujeme modernizáciu električkových radiál v meste (Dúbravsko-Karloveskej, Ružinovskej a Vajnorskej radiály) či výstavbu druhej časti Nosného dopravného systému v Petržalke – teda predĺženie električky až na koniec Petržalky.

Chceme však robiť ešte viac. Považujem za potrebné, aby sme konečne začali využívať aj mestskú železnicu: veď v našom meste máme až 80 (!) km železničných tratí, ktoré sú dnes nevyužívané. Po nich môžeme prepravovať ľudí - podobne ako v susednej Viedni známy S-Bahn. Železničné trate sa môžu využívať jednak na prepravu Bratislavčanov z okrajových častí mesta do centra. Takisto poslúžia aj na prepravu približne 150 tisíc ľudí, ktorí denno-denne prichádzajú do Bratislavy za prácou a zapĺňajú tak mesto autami. To nám výrazne pomôže riešiť problém preplnených ciest a preferencie individuálnej dopravy.

Mesto sa práve preto chce zamerať na využitie zanedbanej stanice Filiálka na Trnavskom mýte, ktorá by sa opäť mohla stať dôležitým dopravným uzlom. Zachované územie, ktoré pôvodne tvorilo osem koľají by mohlo opäť slúžiť najmä na príjazdy regionálnych vlakov. Pomyselná loptička je teraz na strane železníc. Železnice finalizujú štúdiu realizovateľnosti dopravného uzla, na výsledky ktorej všetci čakáme. Vlaková stanica na Trnavskom mýte sa totiž javí ako sľubný kandidát pre novú stanicu najmä z dôvodu jednoduchého napojenia sa na mestskú hromadnú dopravu.

ZÁCHYTNÉ PARKOVISKÁ

K odľahčeniu mestských komunikácií by pomohlo aj budovanie záchytných parkovísk v blízkosti železničných staníc, ako aj vybudovanie pripravovaného nultého bratislavského obchvatu. Ten potrebuje hlavné mesto ako soľ. Vyše tretinu kapacít dopravy totiž v pracovné dni tvoria tí, čo do Bratislavy dochádzajú. Odľahčenie bratislavských ciest pomôže aj k rýchlejšej oprave kritických úsekov v meste.

Preto ma teší, že výjazdové rokovanie vlády, ktoré sa v Bratislave uskutočnilo koncom roka 2017, už prináša prvé reálne ovocie. Konečne sa začali hýbať aj procesy, ktoré mnoho rokov stáli alebo išli len veľmi pomaly.

Ministerstvo dopravy predstavilo projekty na prvé záchytné parkoviská v okolí Bratislavy: tie odľahčia mesto na príjazdoch, v uliciach aj pri parkovaní. V pokročilom štádiu prípravy sú prvé štyri, dve z nich by mohli byť hotové už koncom roka.

Zároveň pracujeme aj na vlastných projektoch parkovísk v meste: v spolupráci s odborníkmi sme vytipovali 32 lokalít a napredujeme rýchlo. Záchytné parkoviská sú totiž naozaj jedným z kľúčov k lepšej doprave v Bratislave: ak ľudia dochádzajúci do mesta dostanú slušnú alternatívu (teda záchytné parkovisko a pohodlný prestup na verejnú dopravu), ich motivácia tráviť desiatky minút v zápchach významne klesne – tak sa to deje aj v iných mestách.

OBNOVUJEME VOZIDLOVÝ PARK MHD

Jedným zo spôsobov, ako zlepšiť služby verejnej dopravy a prilákať do nej viac ľudí, je aj obnova vozidlového parku dopravného podniku. Nakúpili sme 60 nových električiek, 90 autobusov a kompletne aj nové trolejbusy. Nedávno mesto nasadilo do premávky absolútnu novinku - prvé elektrobusy. Do leta ich bude po Bratislave premávať osemnásť. Tie sú ďalším krokom k ekologickejšej a zelenšej Bratislavy.

Všetky vozidlá sú taktiež vybavené elektronickým počítaním cestujúcich. Pre cestujúcu verejnosť sa v nových vozidlách nachádza wifi pripojenie (wifi pripojením je vybavených už takmer 50 % vozidlového parku!) a na madlách sú umiestnené USB nabíjačky. Vo vozidlách sú tiež informačné tabule, ktoré zobrazujú danú linku a zastávku, kam vozidlo smeruje a tiež LCD monitory na zobrazovanie dopravných informácií. Palubný počítač vodiča je dotyková obrazovka, s ktorou sa nastavuje celý tarifno – informačný systém. Prvýkrát boli vo vozidlách použité nové typy sedadiel, ktoré zjednodušia a skvalitnia ich čistenie.

Len nedávno dopravný podnik v spolupráci s Google spustili aplikáciu Verejná doprava a so spoločnosťou Hopin zase mobilnú aplikáciu pre jednoduchšie cestovanie MHD, a sledovanie aktuálnej polohy spoja.

Okrem toho na zastávkach osádzame nové elektronické tabule, nové smetné koše, staráme sa o čistotu zastávok, opravujeme povrchy.

 Menej detailov
temy/mhd/autobusy_zoradene.jpg

Najčastejšie otázky

temy/mhd/mhd_ivo_appka.jpg

Hlavné mesto v spolupráci s dopravným podnikom obnovuje vozidlový park. Nakúpilo sa 60 električiek, 90 autobusov a kompletne aj nové trolejbusy. Nedávno mesto nasadilo do premávky absolútnu novinku - prvé elektrobusy. Do leta ich bude po Bratislave premávať osemnásť.

Mesto sa chce zamerať na využitie zanedbanej stanice Filiálka na Trnavskom mýte, ktorá by sa opäť mohla stať dôležitým dopravným uzlom. Zachované územie, ktoré pôvodne tvorilo osem koľají by mohlo opäť slúžiť najmä na príjazdy regionálnych vlakov. Pomyselná loptička je teraz na strane železníc. Železnice finalizujú štúdiu realizovateľnosti dopravného uzla, na výsledky ktorej všetci čakáme. Vlaková stanica na Trnavskom mýte sa totiž javí ako sľubný kandidát pre novú stanicu najmä z dôvodu jednoduchého napojenia sa na mestskú hromadnú dopravu.

Považujem za potrebné, aby sme konečne začali využívať aj mestskú železnicu: veď v našom meste máme až 80 (!) km železničných tratí, ktoré sú dnes nevyužívané. Po nich môžeme prepravovať ľudí - podobne ako v susednej Viedni známy S-Bahn. Železničné trate sa môžu využívať jednak na prepravu Bratislavčanov z okrajových častí mesta do centra. Takisto poslúžia aj na prepravu približne 150 tisíc ľudí, ktorí denno-denne prichádzajú do Bratislavy za prácou a zapĺňajú tak mesto autami. To nám výrazne pomôže riešiť problém preplnených ciest a preferencie individuálnej dopravy.

Rýchlosť a pohodlie prepravy sa zvýši, hlučnosť zníži. Okrem trate zmodernizujeme aj 12 električkových zastávok, podchody či osvetlenie. Najmä starších spoluobčanov určite potešia výťahy na zastávkach Botanická záhrada a Karlova Ves.

Ľudia z Dlhých Dielov nastupujúci na zastávke Molecova napríklad nebudú musieť nebezpečne prebiehať cez cestu, keď sa budú chcieť dostať do práce či naopak domov. Zastávka bude len jedna a teda spoločná pre električky a autobusy/ trolejbusy.

Dobu trvania modernizácie očakávame na 15 mesiacov a bude sa realizovať po etapách - štyri etapy. Chceme totiž, aby dosah dopravných obmedzení, s ktorými je potrebné rátať, bol čo najmenší. Počas prestavby, pochopiteľne, zabezpečíme náhradnú dopravu a pripravíme plán obchádzkových trás. Ľudí v štichu rozhodne nenecháme, ale je potrebné sa pripraviť na dočasný diskomfort, ale cena, ktorú občania takto získajú, stojí za to.

Novinky k téme: MHD

blog/viac-vlakov-menej-aut.jpg

Viac vlakov = menej áut

13.06.2018, Odkaz na článok

Od 10. júna pribudne 56 nových vlakov zo smeru Senec a Trnava a prepravná kapacita sa tak zvýši o 17 000 ľudí denne. Som rád, že sa tak začína plniť aj moja ambícia, ktorú som avizoval ešte pred voľbami: v Bratislave koľaje máme a treba ich využívať.

 Čítať viac (Denník N)
blog/201804_elektricka-do-petrzalky-pokracuje-ivo-nesrovnal.jpg

Ako je to s Petržalskou električkou

25.04.2018, Blog

Viacerí sa pýtate, v akom stave je projekt predĺženia petržalskej električky, či nie je v sklze – a už som zachytil aj také fámy, že projekt zastal. Nie je to samozrejme pravda.

 Čítať viac
placeholder.png

Rozumné riešenia - pohodlnejší život

06.03.2018, Blog

(Text vyšiel ako stĺpček v Bratislavských novinách) Minulý týždeň sme po dôkladnej príprave predstavili odbornej verejnosti návrh „smart city“ koncepcie „Bratislava rozumné mesto 2030“. Je to dokument, ktorý po zapracovaní pripomienok odborníkov určí, akým smerom sa chce v oblasti rozumných riešení Bratislava uberať. „Smart“ riešení je už dnes množstvo – od komplexných plánovacích a prevádzkových systémov, ktoré pracujú s veľkými dátami a umelou inteligenciou, až po každodenné drobnosti ako mapy voľných parkovacích miest, či elektronické lístky na MHD.

 Čítať viac
blog/spitalska.jpg

Električka v Karlovke

15.02.2018, Článok

Každý Bratislavčan dobre pozná, čo znamená trčať v zápche počas špičky. Jediným dopravným prostriedkom v našom meste, ktorého sa tento problém netýka, je električka. Práve preto považuje mesto za jednu z hlavných úloh skvalitnenie a rozšírenie koľajovej dopravy.

 Čítať viac
blog/mhd.jpg

Obnovujeme vozidlový park

15.02.2018, Článok

Čím menej áut na cestách, tým menšie zápchy v meste. Bratislava preto chce mestskú hromadnú dopravu zatraktívniť a motivovať tak občanov, aby autá nechali doma. Jedným zo spôsobov, ako zlepšiť služby MHD, je aj obnova vozidlového parku dopravného podniku. Ten sa nedávno rozrástol o 38 nových autobusov (dohromady ich pribudne deväťdesiat). Okrem toho sa mestu podarilo získať eurofondy na nákup 18 elektrobusov, ktoré sú budúcnosťou ekologickej dopravy.

 Čítať viac
blog/radialy_spojnice.jpg

Hlavné mesto opraví do roku 2021 všetky hlavné ťahy

15.02.2018, Článok

Koniec katastrofálnym výtlkom - konečne! Zdedeného dedičstva po svojich predchodcoch sa chce primátor Ivo Nesrovnal definitívne zbaviť. Cieľom mesta je do roku 2021 opraviť 9 radiál a tri spojnice k nim.

 Čítať viac
blog/cesty.jpg

Aby sa v Bratislave lepšie cestovalo

15.02.2018, Článok

Koľajová doprava je kostrou dopravného systému Bratislavy a zároveň najdôležitejším spôsobom, ako odľahčiť cestnú infraštruktúru. Prioritou hlavného mesta je preto rozširovanie a skvalitňovanie koľajovej dopravy. Električka či prímestský vlak totiž nezostane trčať v zápche. A tá je, bohužiaľ, stále dennodenným rituálom mnohých Bratislavčanov, ktorí cestujú do práce autom. Bratislava má dnes približne 80 km nevyužívaných koľajových trás, ktorými môžu premávať mestské ako aj prímestské vlaky a tie chceme využiť.

 Čítať viac
blog/myto1.jpg

Dobré správy z Trnavského mýta

04.02.2018, Blog

Mám za sebou kontrolný deň na Trnavskom mýte. Hoci to tam momentálne vyzerá ako „po výbuchu“, s potešením konštatujem, že práce napredujú podľa harmonogramu. Ak veci pôjdu ako doteraz, už v lete 2018 sa tento chátrajúci a dlhodobo zanedbávaný kus Bratislavy konečne premení na moderný tranzitný uzol so službami na úrovni 21. storočia.

 Čítať viac
Logo Denník N

Menej vykrikovať, viac pracovať

12.12.2017, Odkaz na článok

Keď táto vláda na náš podnet zapracovala vzťah k Bratislave ako k hlavnému mestu do programového vyhlásenia, vnímal som to nielen ako symbolický, ale aj prelomový krok. Ukazuje sa, že vzťah vlády a mesta môže byť aj konštruktívny, bez ohľadu na politickú príslušnosť. To hodnotím veľmi pozitívne, pretože to nebývalo zvykom. Po prvýkrát v histórii sa výjazdové zasadanie vlády uskutočňuje v hlavnom meste a ja som rád, že sa tak posúvame od symbolom ku konkrétnym veciam.

 Čítať viac (Denník N)
Logo Hospodárske Noviny

Ivo Nesrovnal: Dopravný kolaps je naša šanca

08.12.2017, Odkaz na článok

Dopravu považujem za kľúčovú oblasť ďalšieho rozvoja mesta a dobré riešenia potrebujeme ako soľ.

 Čítať viac (HN Online)
temy/elektricka-karlovka/ivo_elektricka_dscf1054.jpg

O rekonštrukcii električkovej trate v Karlovej Vsi

30.09.2017, Článok

Každý Bratislavčan dobre pozná, čo znamená trčať v zápche počas špičky. Jediným dopravným prostriedkom v našom meste, ktorého sa tento problém netýka, je električka. Práve preto považujem za jednu z hlavných úloh skvalitnenie a rozšírenie koľajovej dopravy. Zvyšujúci sa komfort cestovania zároveň motivuje ľudí viac využívať MHD. Aj tých, čo na ňu po skúsenostiach z minulosti zanevreli. Teraz čaká Bratislavčanov modernizácia električkovej trate, ktorá spája Karlovu Ves s Dúbravkou. Rýchlosť a pohodlie prepravy sa zvýši, hlučnosť sa zníži. Obnovia sa aj zastávky. A to je len začiatok.

 Čítať viac
Logo Hospodárske Noviny

Most k západným štandardom

14.07.2017, Odkaz na článok

Začali sme rekonštrukciu Mosta SNP. Počtom metrov, ktoré opravíme, to nie je v kontexte iných letných opráv nič výnimočné. Táto oprava je však pre Bratislavu veľmi symbolická. Most SNP opravujeme po 45 rokoch. 45 rokov sa vozovka len plátala, komplexná oprava sa odkladala, a preto most vyzeral tak, ako vyzeral.

 Čítať viac (HN Online)
Logo Denník N

Prečo Bratislave chýbajú peniaze?

29.05.2017, Odkaz na článok

Podľa analýzy spoločnosti MarketLocator urobenej na základe počtu a pohybu simkariet v mobilných telefónoch, žije v Bratislave 666 000 ľudí. A ďalších 130 tisíc sem denne dochádza. Je to o 250 tisíc ľudí viac, ako eviduje štatistický úrad.

 Čítať viac (Denník N)
Logo Hospodárske Noviny

Ideme dopredu a chceme pridať

19.05.2017, Odkaz na článok

V týchto dňoch sa po roku opäť zišiel snem ZMOS-u. Keď som sa naň chystal, uvedomil som si, koľko sa toho za jeden rok v našom meste stalo. Podarilo sa nám dokončiť veľké projekty. Máme nový Starý most. Po 55 rokoch sme vrátili električku do Petržalky. Máme zintegrovanú mestskú a regionálnu dopravu. Máme opravenú promenádu. Darí sa nám otvárať už aj nové parky, čistiť verejné priestranstvá od reklamy a grafity. Opravili sme 50 kilometrov ciest. Po nekonečných rokoch je schválená regulácia parkovania. Otvorili sme a pustili sa do riešenia niektorých problémov, ktoré sa roky kopili, ale nikto sa nimi nechcel zaoberať. A to všetko pri znižovaní miery zadlženia mesta.

 Čítať viac (HN Online)
Logo Denník N

Máme pred sebou ďalší rok výsledkov

07.02.2017, Odkaz na článok

Bol by som veľmi zlý správca a hospodár, pokiaľ by som si po úspechu, ktorý sme vlani dosiahli, doprial odpočinok a nechal dianie v meste len tak plynúť. Spolu so svojimi spolupracovníkmi vo vedení mesta sme si aj na rok 2017 stanovili ambiciózny plán, vďaka ktorému bude Bratislava na pohľad krajšou, pre obyvateľov funkčnejšou a občanov celého Slovenska reprezentatívnejšou.

 Čítať viac (Denník N)
Logo Denník N

Lepšie Trnavské mýto si zaslúžime všetci

28.09.2016, Odkaz na článok

Trnavské mýto patrí mestu. Jeho revitalizácia bola jednou z mojich priorít v predvolebnej kampani a je ňou aj v úrade primátora. Začali sme vec aktívne riešiť, skúmali sme možnosti, ako podchod zrevitalizovať. Najlepšou cestou sa ukázal byť dlhodobý prenájom, spojený s kompletnou rekonštrukciou, celkovou obnovou aj lepšou funkčnosťou pre ľudí.

 Čítať viac (Denník N)

Ostaňme v kontakte

Nechajte mi svoju e-mailovú adresu a magazín, prípadne iné dôležité novinky dostanete priamo do elektronickej pošty.