Téma: MHD a doprava

V skratke

Jedným z hlavných problémov, ktoré trápia Bratislavčanov, je doprava a s ním súvisiace parkovanie. Zatiaľ čo jednu z mojich ambícií, ktorou je oprava všetkých hlavných ťahov v Bratislave do roku 2021, sa priebežne darí napĺňať, samotné prijatie jednotnej parkovacej politiky v meste vďaka neochote poslancov viazne.

 Viac detailov

Jednotná parkovacia politika pritom Bratislavčanom veľmi pomôže s parkovaním, odľahčí verejný priestor od áut a motivuje ľudí, aby sa tu prihlásili k trvalému pobytu. A to prinesie do rozpočtu mesta aj viac peňazí, ktoré potom môže využiť na ďalšie skvalitňovanie služieb – vrátane tých dopravných.

Na môj návrh sa veci v roku 2016 pohli dopredu. Všeobecne záväzné nariadenie k parkovacej politike mestské zastupiteľstvo v tomto roku aj schválilo. Avšak na to, aby mestské časti mohli zaviesť tieto pravidlá do praxe, je nutné prijatie zmeny štatútu hlavného mesta. To napriek môjmu opakovanému predkladaniu nebolo poslancami schválené. Blokovanie parkovacej politiky je tak úplne nepochopiteľný a nezodpovedný postoj – hlavne od poslancov, čo majú inokedy kopec rečí o koncepciách a víziách.

Ak sa parkovaciu politiku konečne podarí schváliť, spoločne so záchytnými parkoviskami, neustále sa zlepšujúcou verejnou dopravou a modernou infraštruktúrou, dosiahne mesto výraznú zmenu k lepšiemu za pomerne krátky čas. Na základe schváleného nariadenia budú Bratislavčania na území celého hlavného mesta, s výnimkou Starého Mesta, parkovať s prvým autom zadarmo v rámci ceny rezidentskej karty. Druhé auto viazané na byt bude mať pri krátkodobom parkovaní v Bratislave, okrem Starého Mesta, 50 % zľavu.

Cenu rezidentskej parkovacej karty určí mestská časť v rozmedzí od 20 – 100 eur pre prvé auto, môže však rozhodnúť, že počas prvých 24 mesiacov bude zadarmo. Cena karty pre druhé auto by mala byť od 50 – 500 eur. Aj v tomto prípade však platí, že ak sa mestská časť rozhodne, tak počas prechodného 24-mesačného obdobia môže byť vydaná tiež zadarmo. Majitelia áut bez trvalého pobytu v Bratislave budú platiť hodinové parkovné vo vyznačených zónach od 0,20 do 3 eur alebo zaplatia za abonentskú kartu od 100 – 1 000 eur za auto, ak ju mestská časť bude vydávať.

Mesto tak konečne získa kompetenciu na regulovanie dopravy, možnosť kvalitnejšie pracovať s verejným priestorom a výsledkom bude menej áut v meste a viac miesta pre Bratislavčanov.

 Menej detailov
temy/mhd/autobusy_zoradene.jpg

Najčastejšie otázky

temy/mhd/mhd_ivo_appka.jpg

Hlavné mesto v spolupráci s dopravným podnikom obnovuje vozidlový park. Nakúpilo sa 60 električiek, 90 autobusov a kompletne aj nové trolejbusy. Nedávno mesto nasadilo do premávky absolútnu novinku - prvé elektrobusy. Do leta ich bude po Bratislave premávať osemnásť.

Mesto sa chce zamerať na využitie zanedbanej stanice Filiálka na Trnavskom mýte, ktorá by sa opäť mohla stať dôležitým dopravným uzlom. Zachované územie, ktoré pôvodne tvorilo osem koľají by mohlo opäť slúžiť najmä na príjazdy regionálnych vlakov. Pomyselná loptička je teraz na strane železníc. Železnice finalizujú štúdiu realizovateľnosti dopravného uzla, na výsledky ktorej všetci čakáme. Vlaková stanica na Trnavskom mýte sa totiž javí ako sľubný kandidát pre novú stanicu najmä z dôvodu jednoduchého napojenia sa na mestskú hromadnú dopravu.

Považujem za potrebné, aby sme konečne začali využívať aj mestskú železnicu: veď v našom meste máme až 80 (!) km železničných tratí, ktoré sú dnes nevyužívané. Po nich môžeme prepravovať ľudí - podobne ako v susednej Viedni známy S-Bahn. Železničné trate sa môžu využívať jednak na prepravu Bratislavčanov z okrajových častí mesta do centra. Takisto poslúžia aj na prepravu približne 150 tisíc ľudí, ktorí denno-denne prichádzajú do Bratislavy za prácou a zapĺňajú tak mesto autami. To nám výrazne pomôže riešiť problém preplnených ciest a preferencie individuálnej dopravy.

Novinky k téme: MHD

blog/201804_elektricka-do-petrzalky-pokracuje-ivo-nesrovnal.jpg

Ako je to s Petržalskou električkou

25.04.2018, Blog

Viacerí sa pýtate, v akom stave je projekt predĺženia petržalskej električky, či nie je v sklze – a už som zachytil aj také fámy, že projekt zastal. Nie je to samozrejme pravda.

 Čítať viac
placeholder.png

Rozumné riešenia - pohodlnejší život

06.03.2018, Blog

(Text vyšiel ako stĺpček v Bratislavských novinách) Minulý týždeň sme po dôkladnej príprave predstavili odbornej verejnosti návrh „smart city“ koncepcie „Bratislava rozumné mesto 2030“. Je to dokument, ktorý po zapracovaní pripomienok odborníkov určí, akým smerom sa chce v oblasti rozumných riešení Bratislava uberať. „Smart“ riešení je už dnes množstvo – od komplexných plánovacích a prevádzkových systémov, ktoré pracujú s veľkými dátami a umelou inteligenciou, až po každodenné drobnosti ako mapy voľných parkovacích miest, či elektronické lístky na MHD.

 Čítať viac
blog/spitalska.jpg

Električka v Karlovke

15.02.2018, Článok

Každý Bratislavčan dobre pozná, čo znamená trčať v zápche počas špičky. Jediným dopravným prostriedkom v našom meste, ktorého sa tento problém netýka, je električka. Práve preto považuje mesto za jednu z hlavných úloh skvalitnenie a rozšírenie koľajovej dopravy.

 Čítať viac
blog/mhd.jpg

Obnovujeme vozidlový park

15.02.2018, Článok

Čím menej áut na cestách, tým menšie zápchy v meste. Bratislava preto chce mestskú hromadnú dopravu zatraktívniť a motivovať tak občanov, aby autá nechali doma. Jedným zo spôsobov, ako zlepšiť služby MHD, je aj obnova vozidlového parku dopravného podniku. Ten sa nedávno rozrástol o 38 nových autobusov (dohromady ich pribudne deväťdesiat). Okrem toho sa mestu podarilo získať eurofondy na nákup 18 elektrobusov, ktoré sú budúcnosťou ekologickej dopravy.

 Čítať viac
blog/radialy_spojnice.jpg

Hlavné mesto opraví do roku 2021 všetky hlavné ťahy

15.02.2018, Článok

Koniec katastrofálnym výtlkom - konečne! Zdedeného dedičstva po svojich predchodcoch sa chce primátor Ivo Nesrovnal definitívne zbaviť. Cieľom mesta je do roku 2021 opraviť 9 radiál a tri spojnice k nim.

 Čítať viac
blog/cesty.jpg

Aby sa v Bratislave lepšie cestovalo

15.02.2018, Článok

Koľajová doprava je kostrou dopravného systému Bratislavy a zároveň najdôležitejším spôsobom, ako odľahčiť cestnú infraštruktúru. Prioritou hlavného mesta je preto rozširovanie a skvalitňovanie koľajovej dopravy. Električka či prímestský vlak totiž nezostane trčať v zápche. A tá je, bohužiaľ, stále dennodenným rituálom mnohých Bratislavčanov, ktorí cestujú do práce autom. Bratislava má dnes približne 80 km nevyužívaných koľajových trás, ktorými môžu premávať mestské ako aj prímestské vlaky a tie chceme využiť.

 Čítať viac
blog/myto1.jpg

Dobré správy z Trnavského mýta

04.02.2018, Blog

Mám za sebou kontrolný deň na Trnavskom mýte. Hoci to tam momentálne vyzerá ako „po výbuchu“, s potešením konštatujem, že práce napredujú podľa harmonogramu. Ak veci pôjdu ako doteraz, už v lete 2018 sa tento chátrajúci a dlhodobo zanedbávaný kus Bratislavy konečne premení na moderný tranzitný uzol so službami na úrovni 21. storočia.

 Čítať viac
Logo Denník N

Menej vykrikovať, viac pracovať

12.12.2017, Odkaz na článok

Keď táto vláda na náš podnet zapracovala vzťah k Bratislave ako k hlavnému mestu do programového vyhlásenia, vnímal som to nielen ako symbolický, ale aj prelomový krok. Ukazuje sa, že vzťah vlády a mesta môže byť aj konštruktívny, bez ohľadu na politickú príslušnosť. To hodnotím veľmi pozitívne, pretože to nebývalo zvykom. Po prvýkrát v histórii sa výjazdové zasadanie vlády uskutočňuje v hlavnom meste a ja som rád, že sa tak posúvame od symbolom ku konkrétnym veciam.

 Čítať viac (Denník N)
Logo Hospodárske Noviny

Ivo Nesrovnal: Dopravný kolaps je naša šanca

08.12.2017, Odkaz na článok

Dopravu považujem za kľúčovú oblasť ďalšieho rozvoja mesta a dobré riešenia potrebujeme ako soľ.

 Čítať viac (HN Online)
Logo Hospodárske Noviny

Most k západným štandardom

14.07.2017, Odkaz na článok

Začali sme rekonštrukciu Mosta SNP. Počtom metrov, ktoré opravíme, to nie je v kontexte iných letných opráv nič výnimočné. Táto oprava je však pre Bratislavu veľmi symbolická. Most SNP opravujeme po 45 rokoch. 45 rokov sa vozovka len plátala, komplexná oprava sa odkladala, a preto most vyzeral tak, ako vyzeral.

 Čítať viac (HN Online)
Logo Denník N

Prečo Bratislave chýbajú peniaze?

29.05.2017, Odkaz na článok

Podľa analýzy spoločnosti MarketLocator urobenej na základe počtu a pohybu simkariet v mobilných telefónoch, žije v Bratislave 666 000 ľudí. A ďalších 130 tisíc sem denne dochádza. Je to o 250 tisíc ľudí viac, ako eviduje štatistický úrad.

 Čítať viac (Denník N)
Logo Hospodárske Noviny

Ideme dopredu a chceme pridať

19.05.2017, Odkaz na článok

V týchto dňoch sa po roku opäť zišiel snem ZMOS-u. Keď som sa naň chystal, uvedomil som si, koľko sa toho za jeden rok v našom meste stalo. Podarilo sa nám dokončiť veľké projekty. Máme nový Starý most. Po 55 rokoch sme vrátili električku do Petržalky. Máme zintegrovanú mestskú a regionálnu dopravu. Máme opravenú promenádu. Darí sa nám otvárať už aj nové parky, čistiť verejné priestranstvá od reklamy a grafity. Opravili sme 50 kilometrov ciest. Po nekonečných rokoch je schválená regulácia parkovania. Otvorili sme a pustili sa do riešenia niektorých problémov, ktoré sa roky kopili, ale nikto sa nimi nechcel zaoberať. A to všetko pri znižovaní miery zadlženia mesta.

 Čítať viac (HN Online)
Logo Denník N

Máme pred sebou ďalší rok výsledkov

07.02.2017, Odkaz na článok

Bol by som veľmi zlý správca a hospodár, pokiaľ by som si po úspechu, ktorý sme vlani dosiahli, doprial odpočinok a nechal dianie v meste len tak plynúť. Spolu so svojimi spolupracovníkmi vo vedení mesta sme si aj na rok 2017 stanovili ambiciózny plán, vďaka ktorému bude Bratislava na pohľad krajšou, pre obyvateľov funkčnejšou a občanov celého Slovenska reprezentatívnejšou.

 Čítať viac (Denník N)
Logo Denník N

Lepšie Trnavské mýto si zaslúžime všetci

28.09.2016, Odkaz na článok

Trnavské mýto patrí mestu. Jeho revitalizácia bola jednou z mojich priorít v predvolebnej kampani a je ňou aj v úrade primátora. Začali sme vec aktívne riešiť, skúmali sme možnosti, ako podchod zrevitalizovať. Najlepšou cestou sa ukázal byť dlhodobý prenájom, spojený s kompletnou rekonštrukciou, celkovou obnovou aj lepšou funkčnosťou pre ľudí.

 Čítať viac (Denník N)

Ostaňme v kontakte

Nechajte mi svoju e-mailovú adresu a magazín, prípadne iné dôležité novinky dostanete priamo do elektronickej pošty.