Téma: Parkovanie

V skratke

Jedným z hlavných problémov, ktoré trápia Bratislavčanov, je doprava a s ním súvisiace parkovanie. Zatiaľ čo jednu z mojich ambícií, ktorou je oprava všetkých hlavných ťahov v Bratislave do roku 2021, sa priebežne darí napĺňať, samotné prijatie jednotnej parkovacej politiky v meste vďaka neochote poslancov viazne.

 Viac detailov

Jednotná parkovacia politika pritom Bratislavčanom veľmi pomôže s parkovaním, odľahčí verejný priestor od áut a motivuje ľudí, aby sa tu prihlásili k trvalému pobytu. A to prinesie do rozpočtu mesta aj viac peňazí, ktoré potom môže využiť na ďalšie skvalitňovanie služieb – vrátane tých dopravných.

Na môj návrh sa veci v roku 2016 pohli dopredu. Všeobecne záväzné nariadenie k parkovacej politike mestské zastupiteľstvo v tomto roku aj schválilo. Avšak na to, aby mestské časti mohli zaviesť tieto pravidlá do praxe, je nutné prijatie zmeny štatútu hlavného mesta. To napriek môjmu opakovanému predkladaniu nebolo poslancami schválené. Blokovanie parkovacej politiky je tak úplne nepochopiteľný a nezodpovedný postoj – hlavne od poslancov, čo majú inokedy kopec rečí o koncepciách a víziách.

Ak sa parkovaciu politiku konečne podarí schváliť, spoločne so záchytnými parkoviskami, neustále sa zlepšujúcou verejnou dopravou a modernou infraštruktúrou, dosiahne mesto výraznú zmenu k lepšiemu za pomerne krátky čas. Na základe schváleného nariadenia budú Bratislavčania na území celého hlavného mesta, s výnimkou Starého Mesta, parkovať s prvým autom zadarmo v rámci ceny rezidentskej karty. Druhé auto viazané na byt bude mať pri krátkodobom parkovaní v Bratislave, okrem Starého Mesta, 50 % zľavu.

Cenu rezidentskej parkovacej karty určí mestská časť v rozmedzí od 20 – 100 eur pre prvé auto, môže však rozhodnúť, že počas prvých 24 mesiacov bude zadarmo. Cena karty pre druhé auto by mala byť od 50 – 500 eur. Aj v tomto prípade však platí, že ak sa mestská časť rozhodne, tak počas prechodného 24-mesačného obdobia môže byť vydaná tiež zadarmo. Majitelia áut bez trvalého pobytu v Bratislave budú platiť hodinové parkovné vo vyznačených zónach od 0,20 do 3 eur alebo zaplatia za abonentskú kartu od 100 – 1 000 eur za auto, ak ju mestská časť bude vydávať.

Mesto tak konečne získa kompetenciu na regulovanie dopravy, možnosť kvalitnejšie pracovať s verejným priestorom a výsledkom bude menej áut v meste a viac miesta pre Bratislavčanov.

 Menej detailov
temy/parkovanie/parking.png

Najčastejšie otázky

temy/parkovanie/parkovanie-ilustrak.jpg

Na môj návrh sa veci v roku 2016 pohli dopredu. Všeobecne záväzné nariadenie k parkovacej politike mestské zastupiteľstvo v tomto roku aj schválilo. Avšak na to, aby mestské časti mohli zaviesť tieto pravidlá do praxe, je nutné prijatie zmeny štatútu hlavného mesta. To napriek môjmu opakovanému predkladaniu nebolo poslancami schválené.

Blokovanie parkovacej politiky je tak úplne nepochopiteľný a nezodpovedný postoj – hlavne od poslancov, čo majú inokedy kopec rečí o koncepciách a víziách.

Jednotná parkovacia politika pritom Bratislavčanom veľmi pomôže s parkovaním, odľahčí verejný priestor od áut a motivuje ľudí, aby sa tu prihlásili k trvalému pobytu. A to prinesie do rozpočtu mesta aj viac peňazí, ktoré potom môže využiť na ďalšie skvalitňovanie služieb – vrátane tých dopravných.

Na základe schváleného nariadenia budú Bratislavčania na území celého hlavného mesta, s výnimkou Starého Mesta, parkovať s prvým autom zadarmo v rámci ceny rezidentskej karty. Druhé auto viazané na byt bude mať pri krátkodobom parkovaní v Bratislave, okrem Starého Mesta, 50 % zľavu.

Cenu rezidentskej parkovacej karty určí mestská časť v rozmedzí od 20 – 100 eur pre prvé auto, môže však rozhodnúť, že počas prvých 24 mesiacov bude zadarmo. Cena karty pre druhé auto by mala byť od 50 – 500 eur. Aj v tomto prípade však platí, že ak sa mestská časť rozhodne, tak počas prechodného 24-mesačného obdobia môže byť vydaná tiež zadarmo.

Novinky k téme: Parkovanie

placeholder.png

Bratislava potrebuje rozpočet

22.11.2017, Blog

Text vyšiel ako stĺpček v Bratislavských novinách. V týchto dňoch robia poslanci v zastupiteľstve kľúčové rozhodnutia k budúcoročnému rozpočtu. Mestu sa v rámci pomerov darí dobre: máme prostriedky na rozvojové projekty, po rokoch vieme kontinuálne investovať do potrebných vecí ako verejná doprava, dôležité križovatky, znižovať tak investičný dlh, ktorý sme si pred sebou tlačili celé desaťročia.

 Čítať viac
Logo Denník N

Parkovanie, peniaze a budúcnosť mesta

28.06.2017, Odkaz na článok

Ak zas nedôjde k odsunutiu z politických dôvodov, zastupiteľstvo vo štvrtok bude hlasovať aj o štatúte o parkovacej politike. Na jeho schválenie vyzval už aj prokurátor. Hovorím to často, ale dnes to chcem zdôrazniť obzvlášť: dlhodobo pracujeme na dofinancovaní mesta, ktoré bolo roky finančne podvyživené a napriek veľkej snahe sa investičný dlh stále hýbe v stovkách miliónov eur. To sú tie diery v chodníkoch a cestách, zanedbaná zeleň, hrdzavé stĺpy. Síce ubúdajú, ale pomalšie, ako by mohli.

 Čítať viac (Denník N)
Logo Denník N

Prečo Bratislave chýbajú peniaze?

29.05.2017, Odkaz na článok

Podľa analýzy spoločnosti MarketLocator urobenej na základe počtu a pohybu simkariet v mobilných telefónoch, žije v Bratislave 666 000 ľudí. A ďalších 130 tisíc sem denne dochádza. Je to o 250 tisíc ľudí viac, ako eviduje štatistický úrad.

 Čítať viac (Denník N)
Logo Denník N

Zajtra sa rozhodne o parkovacej politike

25.04.2017, Odkaz na článok

Parkovacia politika nesmie byt témou, pri ktorej sa vytĺka politický kapitál. Je to téma ťažká a Bratislava ju po mnohých rokoch potrebuje konečne uzavrieť. Pretože tu ide o mesto - a teda predovšetkým o ľudí, ktorí v ňom žijú. Preto pevne verím, že sa poslanci rozhodnú zodpovedne a v oblasti dopravy sa v našom meste posunieme opäť dopredu.

 Čítať viac (Denník N)
Logo Denník N

Rozhodujeme o parkovaní – už v stredu môžeme posunúť Bratislavu dopredu

06.12.2016, Odkaz na článok

Nepochybujem, že rozprava o parkovacej politike bude dlhá a miestami aj emotívna. Pevne však verím, že na konci dňa si budeme môcť povedať, že sa nám spoločne opäť podarilo posunúť Bratislavu dopredu. Najhoršie je báť sa a neurobiť nič.

 Čítať viac (Denník N)
Logo Denník N

Menej áut v meste, viac miesta pre rezidentov

17.11.2016, Odkaz na článok

Ak sa parkovaciu politiku podarí presadiť, mesto a mestské časti získajú významný nástroj na reguláciu dopravy a verejného priestoru v meste, zavedie sa poriadok a jasné pravidlá, ktoré postupne prinesú viac miesta na parkovanie pre rezidentov, výhodné podmienky pre všetkých Bratislavčanov, spoplatnené parkovanie pre návštevníkov mesta a motiváciu prihlásiť sa k trvalému pobytu aj pre ľudí, ktorí v Bratislave žijú, ale nemajú tu trvalý pobyt a teda aj dane pre mesto platia inde, hoci využívajú mestskú infraštruktúru.

 Čítať viac (Denník N)
Logo Denník N

Férové pravidlá, férové vzťahy

12.10.2016, Odkaz na článok

Chcem pre mesto férový podiel na výnosoch z takých vecí, kde hlavnú politickú zodpovednosť ponesiem znovu ja spoločne s mestskými poslancami (ktorých mimochodom takisto zvolili občania celého mesta, zo všetkých mestských častí). A poslanci sú aj prví, s ktorými chcem a budem o týchto veciach diskutovať.

 Čítať viac (Denník N)

Ostaňme v kontakte

Nechajte mi svoju e-mailovú adresu a magazín, prípadne iné dôležité novinky dostanete priamo do elektronickej pošty.